Prijszetting - Wat is daar zo moeilijk aan?
“Een prijs op mijn producten of diensten plakken, dat vind ik moeilijk.”
Ik hoor het dagelijks van mijn klanten en hoewel veel ondernemers dit gevoel delen, wordt er toch heel zelden openlijk over gecommuniceerd. De oplossing? Prijszetting op buikgevoel en hier en daar wat nattevingerwerk. Want geef toe, heb jij als ondernemer nog nooit tot op het laatste moment getwijfeld aan je prijs tijdens een verkoopgesprek?
Toch hoeft dat niet. Prijszetting is iets wat je kan leren en met een doordachte prijsstrategie leg je als ondernemer de basis van een gezond bedrijf dat kan groeien.
Hoe komt het toch dat zoveel ondernemers moeite hebben om een prijs te bepalen voor hun producten of diensten? Hieronder alvast een aantal tips die je op weg helpen om tot een juiste prijsbepaling te komen.
Stap 1 prijszetting: Kosten en winstgevendheid
Uiteraard wil je als ondernemer op zijn minst dat de kosten gedekt zijn. Je wil je broek niet scheuren aan je ondernemersdromen.
Maar de kosten dekken alleen brengt geen brood op de plank. Het liefst willen we dat onze onderneming winstgevend is én dat we er zelf ook goed van kunnen leven.
Stap 1 is dan ook om na te gaan welke kosten je onderneming heeft. Geen buikgevoel of nattevingerwerk, maar een oplijsting van álle kosten. Kijk dan welke omzet je moet draaien en welke afzet er nodig is om winstgevend te worden. Laat je Ciffers voor zich spreken en je bent al op de goede weg.
Stap 2 prijszetting: Waardebepaling
Stap 1 is je gelukt? Super. Maar nog niet te vroeg victorie kraaien. De grootste uitdaging is om te bepalen hoeveel je diensten waard zijn voor jouw ideale potentiële klanten.
Denk na wat de unieke voordelen zijn van jouw producten of diensten voor jouw ideale klanten. Wat is de toegevoegde waarde die jij biedt en wat heeft je klant ervoor over om die unieke voordelen die het hem of haar oplevert van jou te kopen?
Een moeilijkere oefening dan stap 1, maar ook de waardebepaling van je producten en diensten kan op een objectieve manier gebeuren.
Stap 3 prijszetting: Wees niet bang
Je hebt uren gespendeerd aan het ontwikkelen en het finetunen van je aanbod. Je stak er je hart en ziel in… En dan spreek je een potentiële klant die je zegt:
“Oei, ik had niet gedacht dat dit zo duur was, laat maar zitten.”
Het gevolg: onzekerheid en angst om opnieuw afgewezen te worden. Daardoor durf je in de toekomst misschien niet altijd je echte prijs te vragen. Zonde, want als je prijszetting klopt en concurrentieel is, dan hoef je helemaal niet bang te zijn.
Ben je het toch? Graaf dan even dieper en zoek naar de échte achterliggende reden waarom je je prijs niet meer durft te vragen. Waren je angsten gegrond of toch niet? Ga op zoek naar het achterliggende bezwaar. Spoiler alert… Vaak is het niet de prijs zelf waar je angst voor had, maar iets anders.
Wil je zelf op een objectieve en onderbouwde manier je prijszetting onder de loep nemen? Stuur mij een berichtje of bel me op en voor je het weet lig jij niet langer wakker van je prijs!